آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلحقوق بشرزنان

روایت از بیگانه؛ استراتژِی تازه طالبان برای کسب مشروعیت

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی

خبرگزاری دید: در حالیکه طالبان محدودیت‌های سختی به شمول “پوشیدن برقعه برای پوشاندن کامل سر تا پا و عدم اجازه سفر به زنان بدون همراهی یک محرم” را بر زنان و دختران کشور وضع کرده اند، زنان گردشگر خارجی بدون محدودیت در پوشش و حجاب در افغانستان سفر می‌کنند، با همسفران مرد خود قدم می زنند و حتی در بازارها با شهروندان کشور و حتی جنگجویان طالبان عکس یادگاری می گیرند. پر روشن است که اگر تیم حاکم به جای سرمایه گذاری روی گردشگران خارجی و به ویژه زنان خارجی گردشگر به خود زنان افغانستان توجه کند بدون شک در مسیر کسب مشروعیت و رسمیت داخلی و منطقه ای و بین المللی نتایج به مراتب بهتری می گیرد. سخن صلح و آبادانی و توسعه اگر از زبان دختران و زنان افغانستان گفته شود بهتر است یا از زبان بیگانگان!

روایتی بیگانه؛ استراتژِی تازه طالبان برای کسب مشروعیت

طالبان در حالی سومین سال تسلط خود بر افغانستان را جشن گرفتند که افغانستان و مردم مظلومش همچنان در باتلاقی از مشکلات مختلف دست و پا می زنند: جامعه جهانی و حتی کشورهای منطقه از به رسمیت شناختن طالبان امتناع می‌کنند، وضعیت زیرساخت‌ها به صفر سقوط کرده است، فقر و تنگدستی به صورت شبانه روزی جان مردم را می گیرد، سنگسار و شلاق زدن شهروندان در ملأ عام ادامه دارد و از همه دردناک تر اینکه دختران و زنان کشور هنوز از تحصیل و کار محروم هستند.
در چنین شرایط اسف باری اما گروه حاکم با اتخاذ یک استراتژی تازه سعی دارد افکار عمومی مردم افغانستان، منطقه و جهان را از واقعیات جاری به سمتی منحرف کند که در حال حاضر نمی تواند اولویت اول مردم افغانستان باشد: طالبان به تازگی سعی کرده‌اند با توسل به قدرت شبکه‌های اجتماعی در سوق‌دهی افکار عمومی، چهره ای زیبا و امن از افغانستان نشان دهند تا بتوانند جذب توریست کنند.
به عبارت ساده‌تر طالبان در این استراتژی قصد دارند از زبان شهروندان خارجی که به عنوان توریست به افغانستان می آیند به مردم جهان بگویند همه چیز در افغانستان “گل و بلبل” است. 
 در تایید گفته فوق باید به دو نمونه زیر اشاره کرد:
 “هری جاگارد”، یوتیوبر معروف انگلیسی در اواخر سال گذشته میلادی(۲۰۲۳) به افغانستان سفر کرد و با جنگجویان طالبان در میدان هوایی کابل عکس یادگاری گرفت: دو جنگجوی طالب در حالی که لبخند بر لب داشتند از هری جاگارد استقبال کردند و این یوتیوبر سرشناس انگلیسی نیز در ادامه با انتشار ویدئویی گفت احساس امنیتی که در کابل دارد حتی از احساس امنیت در مرکز کالیفرنیا در امریکا نیز بیشتر است. 
“سامانتا شی”، یوتیوبر سرشناس متولد امریکا که در حال حاضر در پاکستان زندگی می کند، نیز در پست های مختلفش ضمن وصف مناظر طبیعی، فرهنگ و غذاهای معروف افغانستان به تعریف و تمجید افغانستان تحت حاکمیت طالبان پرداخته است.
براساس گزارشات، طالبان در چارچوب استراتژی تازه خود برای سفر گروه‌های مختلف توریست‌های خارجی و به ویژه کسانی که با انتشار عکس و ویدئو از مناظر طبیعی دیدنی افغانستان، گردشگران بیشتری را به سفر به افغانستان تشویق کنند(اینفلوئنسرهای سفر) تا پنجاه فی صد تخفیف در مصارف شان در نظر گرفته اند.
در حالیکه طالبان محدودیت های سختی به شمول “پوشیدن برقعه برای پوشاندن کامل سر تا پا و عدم اجازه سفر به زنان بدون همراهی یک محرم” را بر زنان و دختران کشور وضع کرده اند، زنان توریست خارجی بدون محدودیت در پوشش و حجاب در افغانستان سفر می کنند، با همسفران مرد خود قدم می زنند و حتی در بازارها با شهروندان مردم افغانستانی و حتی جنگجویان طالبان عکس یادگاری می گیرند.
به نقل از اسوشیتدپرس، استراتژی تازه طالبان چندان هم بدون تاثیر نبوده و در سال دو هزار و بیست و سه میلادی پای بیش از ۷ هزار توریست خارجی را به افغانستان کشانده است. این در حالی ست که در سال (۲۰۲۱)، ۶۹۱ و در سال (۲۰۲۲)، ۲۳۰۰ توریست از افغانستان بازدید کرده بودند.

برای ارائه خدمات به گردشگران زن خارجی، هتل سرینا در کابل نیز بخش زنان خود را فعال کرده است.
با درنظرداشت این همه پر روشن است که اگر تیم حاکم به جای سرمایه گذاری روی گردشگران خارجی و به ویژه زنان خارجی گردشگر به خود زنان افغانستان توجه کند بدون شک در مسیر کسب مشروعیت و رسمیت داخلی و منطقه ای و بین المللی نتایج به مراتب بهتری می گیرد. سخن صلح و آبادانی و توسعه اگر از زبان دختران و زنان افغانستان گفته شود بهتر است یا از زبان بیگانگان!
اگر دروازه های مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران باز شود، به زنان اجازه کار داشته شود و سرنوشت میلیون ها زن و دختر افغانستان قربانی بازی های سیاسی نشود یقینا مسیر کسب رسمیت گروه حاکم را بهتر از استراتژی جذب توریست خارجی و تبلیغ در شبکه‌های مجازی هموار می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا