آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهتبصرهخبر های مهم

سرنوشت ثروت سبز معادن پنجشیر بدست طالبان

خبرگزاری دید: در تازه‌‌ترین دور فروش زمرد ولایت پنجشیر ۳ هزار و ۹۷۷ قیراط زمرد به قیمت ۱۲۴ هزار و ۶۰۰ دالر آمریکایی به تاجران ملی افغانستان به فروش رسید. زمرد فروخته‌ شده از چهار معدن این ولایت استخراج شده است.
طالبان به استخراج بی‌رویه و غیر حرفه‌ای معادن افغانستان و فروش نیم بهای این سرمایه‌های ملی از بدو حاکمیت‌شان آغاز کرده اند.

سرنوشت ثروت سبز معادن پنجشیر بدست طالبان

این کار طالبان به باور اکثر آگاهان اقتصادی و سیاسی کاملا غیر قانونی بوده و آن را از صلاحیت گروهی که هیچ مشروعیت ملی و رسمی ندارد نمیداند.
این در حالیست که مشخص نیست پول های بدست آمده از لیلام معادن با ارزش افغانستان به کجا مصرف شده و تحت چه مکانیزم نظارتی به مصرف می رسد ؟ با آنکه طالبان کمک‌های سرسام آوری هفته وار از امریکا دریافت می‌کند معلوم نیست چرا این گروه به سرعت چشم و چنگ به معادن افغانستان دوخته و برده است؟
با آنکه فقر و بیکاری تا سرحد فروش فرزندان، مردم را به تنگ آورده است استخراج و فروش معادن اما تاثیری در اقتصاد مردم نداشته و خبرهای غیر رسمی حاکی از فروش این احجار گرانبها توسط حلقاتی در درون طالبان به منفعت شخصی می باشد.
بهرحال اگر جلوی این تاراج سرمایه‌های ملی گرفته نشود ممکن است معادن افغانستان تخریب شده و ارزش اصلی خود را بیش از این نیز از دست بدهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا