آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشواقتصاد و توسعهایرانپاکستانتحلیلترجمهچینمنطقه

صعود آسیا در پویایی قدرت جهانی

ترجمه و تلخیص: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: بلوک آسیایی آینده می‌تواند شامل کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه مانند چین، روسیه، ایران، ترکیه، هند، پاکستان، مالزیا، ویتنام، کوریای شمالی، اندونیزیا و سریلانکا باشد. هند، تحت فشار پوتین، باید موضع خود را تعیین کند. در جریان سفر اخیر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به روسیه، پوتین از مودی با نشان سنت اس‌تی اندرو تجلیل کرد که نشان‌دهنده تمایل روسیه برای اتحاد نزدیک‌تر با هند است. در حالی که جزئیات اندکی از سفر مودی به دست آمد، اما این امر نشان می‌دهد که مذاکرات برای یک بلوک جدید آسیایی جریات دارد.

صعود آسیا در پویایی قدرت جهانی

پس از جنگ جهانی دوم و در طول جنگ سرد، چشم‌انداز قدرت جهانی تغییر چشمگیری را تجربه کرد. امپراتوری بریتانیا که زمانی مظهر سلطه جهانی بود، کاهش نفوذش را شاهد بود و راه را برای رشد اقتصادی، دفاعی و علمی ایالات متحده برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی باز کرد. این انتقال با انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، که ایالات متحده امریکا را به عنوان ابرقدرت بلامنازع جهان تبدیل کرد، بیشتر تقویت شد. عصر جدید در سطح جهانی به عنوان نظم نوین جهانی شناخته می‌شود.
پوتین روابط قوی با چین ایجاد کرده و دوستی نزدیکی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین برقرار کرده است. هر دو رهبر در مورد مسائل سیاسی و جئوپولیتیک جهانی با هدف ایجاد یک بلوک قوی در آسیا، از جمله خاورمیانه، همسو می‌شوند. این اتحاد در حال ظهور، در کنار متحدان آفریقایی و آمریکای جنوبی، به دنبال متعادل کردن نفوذ ایالات متحده و حفظ تعادل قدرت جهانی است.
از سویی هم، بریکس، ائتلاف مهم دیگری از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته، نقش مهمی در این پویایی ایفا می‌کند. آفریقای جنوبی که در ابتدا در سال ۲۰۰۶ توسط چین، روسیه، برزیل و هند تشکیل شد، در ۲۰۱۰ به آن پیوست. اعضای کنونی بریکس شامل چین، روسیه، برزیل، هند، آفریقای جنوبی، ایران، مصر، اتیوپیا و امارات متحده عربی است. پیش‌بینی می‌شود ترکیه و عربستان سعودی نیز به زودی به آن ملحق شوند و اگر عمران خان رهبری پاکستان را بر عهده بگیرد، ممکن است به اسن کشور به عضویت بریکس درآید. گسترش بریکس می‌تواند سلطه و نفوذ امریکا را بر سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان به چالش بکشد.
بلوک آسیایی آینده می‌تواند شامل کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه مانند چین، روسیه، ایران، ترکیه، هند، پاکستان، مالزیا، ویتنام، کوریای شمالی، اندونیزیا و سریلانکا باشد. هند، تحت فشار پوتین، باید موضع خود را تعیین کند. در جریان سفر اخیر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به روسیه، پوتین از مودی با نشان سنت اس‌تی اندرو تجلیل کرد که نشان‌دهنده تمایل روسیه برای اتحاد نزدیک‌تر با هند است. در حالی که جزئیات اندکی از سفر مودی به دست آمد، اما این امر نشان می‌دهد که مذاکرات برای یک بلوک جدید آسیایی جریات دارد.
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی گرای مجارستان به تازگی در نشست اتحادیه اروپا، تشکیل یک بلوک جدید آسیایی و تغییر نظم نوین جهانی را پیش‌بینی کرد. اوربان، متحد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا، پس از سفرهایش به چین و روسیه، تغییرات جئوپولیتیک قابل توجهی را پس از پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات پیشنهاد کرد.
پویایی قدرت جهانی در حال تغییر است و آسیا به شدت نفوذش را نشان می‌دهد. تحت رهبری شخصیت‌هایی مانند ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، کشورهای آسیایی در حال تشکیل اتحادهای استراتژیک هستند که می‌توانند ساختارهای قدرت جهانی را بازتعریف کنند. با همکاری این کشورها و تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی، نظم جهانی جدیدی در حال ظهور است که سلطه ایالات متحده و متحدانش را به چالش می‌کشد.
پتانسیل یک بلوک قوی آسیایی که توسط متحدان آفریقایی و آمریکای جنوبی حمایت می‌شود، نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در قدرت جهانی است. ائتلاف بریکس و سایر اتحادهای نوظهور نشان‌دهنده نفوذ روزافزون کشورهای در حال توسعه در امور جهانی است. همان‌طور که کشورهایی مانند پاکستان چالش‌های داخلی‌اش را دنبال می‌کنند و با این ساختارهای جدید قدرت همسو می‌شوند، موازنه جهانی قدرت همچنان به تکامل خود ادامه می‌دهد و دوران جدیدی را در روابط بین‌الملل نوید می‌دهد.

نویسنده: سید عتیق الحسن
منبع: پاکستان امروز – Pakistan Today

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا