آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتبصرهحقوق بشرحکومتسیاست

طالبان ۲۴ اسد، روز سقوط جمهوری اسلامی را بعنوان روز فتح نامیدند

خبرگزاری دید: مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان در مراسم تجلیل از ۲۴ اسد (روز فتح) گفت، این روز یکی از فصول طلایی تاریخ افغانستان است که در این روز مجاهدین افغانستان با قربانی کردن جان شان پنج دهه جنگ در کشور را به پایان رساندند.

مولوی عبدالکبیر افزود: با پایان اشغال امریکا (غربی)، جزایر قدرت ویران شد و فضای توسعه، رفاه و برادری در افغانستان ایجاد شد.
وی از کشورهای جهان خواست راه تعامل با طالبان را در پیش بگیرند و از آنها به‌ ویژه کشورهای همسایه خواست تا از برخورد نادرست در برابر مهاجران افغان خودداری کنند.
مولوی عبدالکبیر گفت، در سال جاری روی بازگشایی بیشتر نمایندگی‌های سیاسی امارت اسلامی افغانستان در کشورهای خارج کار می‌شود.
سراج‌الدین حقانی موسوم به خلیفه دربین طالبان، وزیر امور داخله حکومت این گروه در مراسم تجلیل از ۲۴ اسد (روز فتح) گفت، ملت مجاهد و قهرمان افغانستان با فداکاری های بی‌نظیر شان به آرمان مقدس خود (استقلال) دست یافتند.

عبدالسلام حنفی ضمن بیان حاکمیت نظام اسلامی یاد آور شد: صدور فرمان عفو عمومی زمینه اخوت و برادری را میان مردم به میان آورده است.
امارت اسلامی با اقدامات مؤثر خود، گام‌های بلندی در راستای بهبود وضعیت زندگی مردم برداشته است.

با این حال جامعه مدنی افغانستان و دیگر جریان های سیاسی این روز را روز سیاه تاریخ و توطئه امریکا برای سپردن افغانستان به گروههای مسلح و مسئول در کشتار ۲۰ سال جنگ در افغانستان می دانند. آنها وضعیت فعلی افغانستان را بهشت پرورش تروریزم دانسته و از جامعه جهانی پیوسته می خواهند قبل از آنکه افغانستان به درد سری برای کشورهای دور و نزدیک تبدیل شود آنرا نجات دهند.

مقامات طالبان اما درحالی از ختم جنگ و استقلال سخن میگویند که پس از حاکمیت آنها میلیون ها افغان آواره شده اند و همچنان درحال فرار اند. طالبان همین امروز حتی از ایجاد چندین پایگاه توزیع پاسپورت به دلیل هجوم مردم به فرار از افغانستان خبر داد.

طالبان با آنکه عفو عمومی اعلان کردند، اما همه خبرهایی از بازداشت و برخورد با نظامیان سابق بگوش می رسد. اکثر کسانیکه از کشور های همسایه رد مرز شده اند مورد باز‌پرسی و تهدید قرار گرفته اند و در فرصتی مناسب دوباره راهی دیار هجرت شدند. مردم عادی هم به دلایل بیکاری ، مسدود شدن مکاتب دختران و برخوردهای تبعیض آمیز حاضر به ادامه زندگی در زیر پرچم طالبان نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا