آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثایرانپاکستانتحلیلجهانحقوق بشرمنطقه

طا-لبان از خودزنی پرهیز کند! 

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی

خبرگزاری دید: پر روشن است که با انتقال جنگجویان تحریک طا-لبان پاکستان به ولایات غربی افغانستان ناامنی در مرزهای افغانستان با ایران افزایش می یابد و این بدون شک نارضایتی شدید تهران را به دنبال خواهد داشت. طا-لبان باید این را در ذهن داشته باشند که امنیت مرزهای افغانستان با تمام همسایگانش باید مهم ارزیابی شود. اینکه با وساطت چین خطر تروریزم از مرز افغانستان با پاکستان به مرز افغانستان با ایران منتقل شود راه حلی منطقی نمی باشد.

طا-لبان از خودزنی پرهیز کند! 

براساس گزارشات، طا-لبان قصد دارد جنگجویان “تحریک طا-لبان پاکستان” را از مناطق مرزی با  پاکستان به دیگر ولایات افغانستان منتقل کند.
اگرچه مکان دقیق این جابه جایی هنوز مشخص نیست اما این تصمیم پس از ماه ها مذاکره و گفت و گو میان طا-لبان و پاکستان و با وساطت چین از سوی گروه حاکم اتخاذ شده است.
به گفته منابع، طا-لبان در حال کار روی انتقال جنگجویان تحریک طا-لبان  پاکستان از مناطق هم مرز با پاکستان به ویژه ولایت خوست به ولایات شمالی و غربی افغانستان می باشند. 
تحریک طا-لبان پاکستان اما نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرده اند و تلاش می کنند نظر طا-لبان نسبت به این موضوع را تغییر دهند.
این در حالی ست که پاکستان از بدو تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان همواره این گروه را به حمایت و تمویل تحریک طا-لبان پاکستان علیه دولت این کشور متهم نموده است. دامنه این اتهامات زمانی گسترده‌تر شد که موتر حامل انجینران چینایی در منطقه بشام ولایت خیبر پختونخوا پاکستان مورد حمله قرار گرفت و شش نفر به شمول اتباع چینایی کشته شدند.
خبرگزاری آناتولی گزارش داد پاکستان در این جابه جایی به طا-لبان افغانستان کمک می کند.
از سویی هم، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نسبت به تهدیداتی تروریستی که از خاک افغانستان متوجه کشورهای منقطه به ویژه کشورهای همسایه می شود هشدار داده است.
امیرسعید ایروانی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع “کمک های انسانی فوری به افغانستان” صحبت می کرد افزود ایران در توانایی طا-لبان در مبارزه موثر با تروریزم شک دارد.
ایروانی خواستار همکاری دوامدار بین المللی با طا-لبان در مبارزه با تروریزم شد.
تروریزم و ناامنی ها و تهدیداتی ناشی از فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان تحت کنترل طا-لبان در گزارش چهار ماهه اخیر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) با موضوع ارزیابی امنیتی در افغانستان که به تازگی از سوی آنتونیوگوترش به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده شده نیز ذکر شده است.
در این شرایط اگر نگرانی‌های مربوط به فعالیت “دا/عش شاخه خراسان در افغانستان و همکاری نزدیک القاعده با تحریک طا-لبان پاکستان” را به مثلث نگرانی “پاکستان، ایران و سازمان ملل” اضافه کنیم، وضعیت تروریزم و تهدیدات تروریستی که از خاک افغانستان متوجه کشورهای همسایه، منطقه و در مقیاسی کلان تر جهان می شود بسیار وخیم تر از حد تصور خواهد بود.
در چنین شرایطی و به اعتقاد کارشناسان امر برنامه طا-لبان برای جابه جایی جنگجویان تحریک طا-لبان پاکستان از مناطق مرزی با پاکستان به ولایات غربی و شمالی افغانستان نه تنها راه حل درستی نیست که تنها تغییر جغرافیایی تروریزم می باشد.
پر روشن است که با انتقال جنگجویان تحریک طا-لبان پاکستان به ولایات غربی افغانستان ناامنی در مرزهای افغانستان با ایران افزایش می یابد و این بدون شک نارضایتی شدید تهران را به دنبال خواهد داشت. طا-لبان باید این را در ذهن داشته باشند که امنیت مرزهای افغانستان با تمام همسایگانش باید مهم ارزیابی شود. اینکه با وساطت چین خطر تروریزم از مرز افغانستان با پاکستان به مرز افغانستان با ایران منتقل شود راه حلی منطقی نمی باشد.
از سویی دیگر انتقال جنگجویان تحریک طا-لبان پاکستان به ولایات شمالی افغانستان خطر ناامنی های داخلی را به دنبال خواهد داشت. با ورود جنگجویان تحریک طا-لبان پاکستان به ولایات شمالی در مرحله اول باشندگان دست به اعتراض خواهند زد و در مرحله بعدی همسایگان شمالی افغانستان احساس ناامنی خواهند نمود.
از سویی هم حزب جنبش ملی افغانستان به رهبری مارشال دوستم در واکنش به تصمیم اخیر طا-لبان مبنی بر انتقال جنگجویان تحریک طا-لبان پاکستان به ولایات شمالی گفته است با این انتقال شمال افغانستان به غزه ای دیگر تبدیل خواهد شد.
در چنین وضعیتی گروه حاکم باید در نظر داشته باشد که تغییر جغرافیای فعالیت گروه های تروریستی تنها پاک کردن صورت مساله است به ویژه اینکه براساس گزارشات تحریک طا-لبان پاکستان اکنون همکار نزدیک القا/عده است و انتقال این حجم از تروریزم به غرب و شمال افغانستان بدون شک ناامنی های غیرقابل کنترل بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
از سویی هم طا-لبان با این انتقال به نوعی خودزنی اقدام کرده اند. این انتقال یعنی مهر تایید حمایت طا-لبان از تحریک طا-لبان پاکستان و با توجه به اینکه تحریک طا-لبان پاکستان از سوی پاکستان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود، اسلام آباد از این به بعد دست برتر را در سرزنش طا-لبان در حمایت از تروریزم در مجامع منطقه ای و جهانی خواهد داشت و این احتمال وجود دارد حتی از طا-لبان بابت قربانی هایی که تحریک طا-لبان پاکستان بر دولت و مردم این کشور تحمیل کرده تقاضای غرامت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا