آخرین اخباراسلایدشوتحلیلترجمهحقوق بشرمنطقه

غزه؛ سرنوشت بشریّت

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: نیروهایی که در پشت این نسل‌کشی قرار دارند، با این حساب، پس از پایان قتل‌عام همچنان مسئول زندگی این مردم خواهد بود. اگر این طرح خنثی نشود، آن‌ها به سواستفاده از سرزمین‌های فلسطین و فقرزدگی و در مجموع انسان‌زدایی فلسطینی‌ها ادامه خواهند داد.

غزه؛ سرنوشت بشریّت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی‌اش در کانگرس ایالات متحده به تاریخ ۲۴ جولای، دیدگاهش را در مورد “غزه جدید” مطرح کرد تا پس از پایان تجاوزات وحشیانه کشورش علیه نوار غزه ظهور کند. او از “آینده‌ای با امنیت، رفاه و صلح” سخن زد.
در ماه می، دفتر او طرحی مفصل به نام غزه ۲۰۳۵ منتشر کرد که شامل طرح‌های جسورانه برای «بازسازی از صفر»، «طراحی‌های مدرن»، «بنادر، خطوط لوله و راه‌آهن» بود.
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، در مورد دیدگاه نتانیاهو اظهار نظری نکرده است، اما او در سخنرانی‌اش به تاریخ ۳۱ می که طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای را ارائه می‌کرد، به “طرح بازسازی بزرگ غزه” اشاره کرد.
این تحولات حاکی از مسیری نگران کننده برای آینده مردم فلسطین است. نیروهایی که در پشت این نسل‌کشی قرار دارند، با این حساب، پس از پایان قتل‌عام همچنان مسئول زندگی این مردم خواهد بود. اگر این طرح خنثی نشود، آن‌ها به سواستفاده از سرزمین‌های فلسطین و فقرزدگی و در مجموع انسان‌زدایی فلسطینی‌ها ادامه خواهند داد.
اما آن‌ها همچنین آینده‌ای غیرانسانی و دیستوپیک را برای بسیاری از جمعیت‌های دیگر در منطقه و فراتر از آن ترسیم خواهند کرد؛ دیستوپیای شهری که بر روی گورهای دسته‌جمعی بنا شده است.
آینده‌ای با فناوری پیشرفته به نیرویی با فناوری پیشرفته نیاز دارد که ابتدا پایه و اساس را پایه‌گذاری کند. اسرائیل که پیش از این صادرکننده بزرگ فناوری نظامی بود، همه آخرین پیشرفت‌های مخرب خود را برای “آزمایش نبرد” بر روی فلسطینی‌ها به کار گرفته است.
مرسوم‌ترین آن‌ها به طور حتم هوش مصنوعی (AI) بوده است که اکنون بر میدان جنگ در غزه حاکم است. شرکت‌های فناوری جهانی و امریکایی شرکای دیرینه اسرائیل در این زمینه بوده اند.
سازمان ملل و آژانس‌های حقوقی بین‌المللی که به منظور حمایت از حقوق و حیثیت جهانی بشر کار می‌کنند، قدرت تنظیم واقعی امور بشر را ندارد.
حتی سیاستمداران میانه‌رو، مانند جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور بین‌الملل، این واقعیت را علناً بیان کرده‌اند.
در ماه مارچ، بورل بیان کرد: «[غزه] قبرستان ده‌ها هزار نفر و همچنین گورستان بسیاری از مهم‌ترین اصول حقوق بشردوستانه است.»
کریس هجز، روزنامه‌نگار سابق نیویارک تایمز، به طرز تاریکی خاطرنشان کرده است در جهانی که در محاصره سودجویی تمرکز شدید قدرت نظامی و مالی قرار دارد که باعث فاجعه اقلیمی در طول مسیر می‌شود، نسل‌کشی نامتعارف و خلاف قاعده نیست، بلکه یک هنجار جدید خواهد بود.
او در مقاله اخیر خود نوشت: «جهان خارج از قلعه‌های صنعتی در شمال، جهانی کاملاً آگاه است که سرنوشت فلسطینی‌ها سرنوشت آن‌هاست».
از آنجایی که کرامت انسانی توسط ماشین جنگی سودآور و مبتنی بر هوش مصنوعی تضعیف می‌شود، و منابع سیاره ما و زندگی‌های ما به طرز شرورانه‌ای برای جمع‌آوری ثروت برای نخبگان فین‌تک استخراج می‌شوند، این امر به ما بستگی دارد که تصمیم بگیریم آیا غزه ۲۰۳۵ را آینده جمعی خود می‌خواهیم یا خیر. برای جلوگیری از یک فاجعه جهانی و شکل دادن به آینده‌ای روشن‌تر فرزندان‌مان، ما به اقدام فراملی و قاطعانه نیاز داریم.

نویسنده: اوگنیان کاسابوف
منبع: الجزیره – Aljazeera

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا