آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

«مجمع فدرال خواهان افغانستان» با اعلام موجودیت از طا-لبان خواست نظام فدرالی را بپذیرند

خبرگزاری دید: شماری از سیاسیون و نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان جریانی را به عنوان «مجمع فدرال خواهان افغانستان» اعلام کرده و از حاکمان کنونی خواستند که نظام فدرالی را در کشور حمایت کنند.

سرور دانش معاون پیشین نظام سرنگون شده جمهوریت روز گذشته (شنبه ۱۴ دلو) در مراسم اعلام موجودیت این مجمع از طا-لبان خواست که فدرالیزم را بپذیرند.

آقای دانش افزود که علی‌رغم اختلاف با طا-لبان از آن‌ها می‌خواهد که با پذیرفتن فدرالیزم «بزرگترین افتخار تاریخی را به ‌دست بیاورد.» او تاکید کرد در صورتی که طا-لبان نظام فدرالی را بپذیرد این مجمع «به تمام معنی و در تمام عرصه‌ها با طا-لبان همکاری خواهد کرد».

آقای دانش در نشستی آنلاین به مناسبت اعلام موجودیت این مجمع، گفت که با سقوط نظام جمهوری و تسلط طا-لبان بار دیگر نوع نظام سیاسی افغانستان مورد توجه قرار گرفته است.

او تشکیل این مجمع را آغاز مبارزه فراگیر برای انسجام تمام فدرالیست‌ها جهت برقراری نظام فدرالی در افغانستان خواند و گفت که آرمان این مجمع تحقق نظام فدرال در افغانستان است. او درباره منشور این مجمع گفت که این جریان خواهان تغییر بنیادین در قدرت است.

«مجمع فدرال‌خواهان علیه طا-لبان ایجاد نشده است»

آقای دانش افزود که این مجمع در واکنش به تسلط طا-لبان بر افغانستان و برای مبارزه علیه این گروه ایجاد نشده، بلکه به باور او این مجمع به هدف طرح یک داعیه سیاسی تشکیل شده است.

به گفته آقای دانش، فدرالیزم از نظر محتوا انعطاف‌پذیر است و با هر نوع نظام سیاسی شامل نظام جمهوری، سلطنتی و نظام دینی و سیکولار یا نظام ریاستی و پارلمانی قابل جمع است.

او گفت که هر گروه یا نظام دیگری که با «تمرکز، استبداد و انحصار» عمل کند و فدرالیزم را نپذیرد این مجمع در مقابل آن مبارزه سیاسی خواهد کرد.

او تصریح کرد «فدرالیزم به معنی تجزبه نیست و فدرال‌خواهان تجزبه‌طلب نیستند و این نظام یکی از مناسبت‌ترین راه برای جلوگیری از تجزبه و تامین وحدت ملی و به نفع همگان و برای تامین عدالت است».

نظام سیاسی و منازعه در افغانستان

سرور دانش در بخشی از سخنان خود درباره فدرالیزم گفت که اختلاف بر سر نوع نظام سیاسی افغانستان دست کم در صد سال گذشته یکی از عوامل بحران‌ها و تداوم جنگ‌ها بوده است. او تصریح کرد که فدرالیزم در جهان معاصر یک تجربه موفق است و این نظام فدرالی «مناسبت‌ترین و شایسته‌ترین» نظام برای افغانستان جهت حل بنیادی بحران‌هاست.

انسجام فدرالیست‌ها

آقای دانش می‌گوید که فدرال‌خواهی در سه دهه گذشته به یک جریان و گفتمان سیاسی و فکر تبدیل شده است. او افزود که با این وجود فدرال‌خواهان تاکنون در سطح کلان از یک انسجام سیاسی و فکری برخوردار نبوده است. او تشکیل مجمع فدرال‌خواهان را تلاش برای یکپارچگی جهت مطرح کردن نظام فدرالی به عنوان یک داعیه فراگیرخواند.

آقای دانش گفت مجمع فدرال‌خواهان آغاز یک فاز نو مبارزاتی بر محور فدرالیزم است و منشور این مجمع پس از شش ماه گفت‌وگو و رایزنی تدوین شده است.

سرور دانش درباره اعضای این مجمع گفت جریان متشکل از فدرالیست‌های افغانستان شامل احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و فعالان سیاسی از اقوام مختلف است. او گفت این مجمع یک ایتلاف سیاسی نیست، بلکه یک چتر سیاسی فدرال‌خواهی است.

اعضای ارشد

سرور دانش معاون دوم اشرف غنی در حکومت پیشین، عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی، نیلوفر ابراهیمی، محیی‌الدین مهدی و ضیا آریا نژاد اعضای نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان، حسین یاسا فعال سیاسی و محمدرسول طالب، مشاور اشرف غنی در حکومت پیشین از اعضای ارشد مجمع فدرال‌خواهان افغانستان هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا