آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثانفجارجنگجهانحکومتدسته بندی نشده

هشدار نماینده پاکستان از حمله احتمالی به سبک ۱۱ سپتمبر از افغانستان

خبرگزاری دید: آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان هشدار داده که ممکن است حمله دیگری به سبک ۱۱ سپتمبر از افغانستان رخ دهد، کشوری که او ادعا می‌کند جامعه بین‌المللی آن را فراموش کرده است.

آصف درانی گفته است: افغانستان تقریباً فراموش شده است. در این مورد تردیدی نیست.
درانی بر نبود کمک‌های بشردوستانه کافی به این کشور جنگ‌زده تاکید کرده و خاطرنشان شده است که تنها یک سوم تعهدات سال گذشته محقق شده است.
وی با اشاره به این‌که اولویت‌های جهان به‌ویژه پس از جنگ در اوکراین و بحران جاری در غزه تغییر کرده، گفته است: افغانستان دیگر در اخبار نیست، نه در صفحات اول، نه صفحات پشتی و یا حتی صفحات داخلی.
درانی ابراز نگرانی کرده است که وخامت اوضاع در افغانستان می‌تواند این کشور را به شرایط قبل از حملات ۱۱ سپتمبر بازگرداند.
درانی هشدار داده است: اگر وضعیت اقتصادی به بدتر شدن ادامه دهد، مردم افغانستان ممکن است این کشور را ترک کنند و پاکستان به عنوان محتمل‌ترین مقصد آن‌ها باشد.
این دیپلمات همچنین نسبت به حضور روزافزون گروه‌های تروریستی از جمله داعش- خراسان هشدار داده آن‌ها را تهدیدی مهم برای منطقه و فراتر از آن است.
درانی با اشاره به عملیات داعش در ایران، مسکو و پاکستان گفته است: نگرانی من این است که داعش در داخل افغانستان در حال افزایش است.
درانی با تأمل در سه سال حکومت طالبان، بیان داشته که این گروه به‌تدریج به سمت پذیرش بین‌المللی پیش می‌رود، به‌رغم چالش‌های عظیمی که با آن مواجه هستند.
او افزوده است: در مجموع، اگر به سه سال گذشته نگاه کنید، وضعیت امنیتی در افغانستان بهبود یافته است و فساد کم‌تری وجود دارد که در سطح بین‌المللی درک شده است. با این حال، او از اجرای دقیق قوانین توسط طالبان، به‌ویژه ممنوعیت تحصیل دختران که مانع از کسب مشروعیت بین‌المللی طالبان شده است، انتقاد کرد.
درانی همچنین در مورد وخامت روابط پاکستان و افغانستان تحت حاکمیت طالبان، به‌ویژه در مورد امتناع طالبان از خنثی کردن تهدید تی‌تی‌پی اظهار نظر کرد.
وی تصریح کرده است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، حملات تی‌تی‌پی در پاکستان ۷۰ درصد افزایش یافته است.
درانی افزوده است: برای پاکستان، صلح در افغانستان خوشایند است. اما در عین حال شکایت ما این است که صلح آن‌ها برای به خاطر تی‌تی‌پی برای ما مشکل‌ساز شده است.
به‌رغم انکار طالبان در مورد حضور تی‌تی‌پی در افغانستان، درانی همچنان خوشبین است که تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند این موضوع را حل کند و نسبت به توانایی پاکستان برای مقابله با تهدید تی‌تی‌پی اطمینان داده است.
در همین حال، طالبان پیشنهاد داده که در صورت درخواست، در مذاکرات صلح میان پاکستان و تی‌تی‌پی میانجی‌گری می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا