آزادی بیانتبصرهدسته بندی نشدهزنان

هلال احمر: بحران بشری در افغانستان همچنان وخیم است

خبرگزاری دید: فدراسیون بین‌المللی هلال احمر (IFRC) گفته است که وضعیت بشردوستانه در افغانستان همچنان تیره و تار است و بار عمده چالش‌های جاری بر دوش زنان و دختران است.

هلال احمر در گزارش جدید خود بر اثرات ترکیبی بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی، مشکلات اقتصادی و مراقبت‌های ناکافی بهداشتی تاکید می‌کند که همه باعث تشدید بحران می‌شوند.
گزارش بیان می‌دارد: محرک‌های اصلی نیازهای بشردوستانه در طول سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ شامل بلایای طبیعی مکرر، اثرات ترکیبی تغییرات آب و هوایی، جابجایی جمعیت، مشکلات اقتصادی، شکاف‌ها در خدمات مراقبت‌های بهداشتی، تهدیدات حفاظتی، به‌ویژه بر رفاه زنان و دختران است.
بحران اقتصادی افغانستان عمیقاً جمعیت این کشور را تحت تأثیر قرار داده است، طوری که بیش از نیمی از خانواده‌ها شوک‌های مالی شدید را تجربه می‌کنند.
هلال احمر خاطرنشان کرد که نرخ بالای بیکاری و تورم در کالاهای اساسی منجر به افزایش بدهی خانوارها، تضعیف مکانیزم‌های مقابله و مانع از توانایی اقتصاد شکننده برای مقاومت در برابر شوک‌های بیشتر شده است.
این گزارش همچنین ممنوعیت طالبان برای کار زنان افغانستان با سازمان‌های غیردولتی را محکوم می‌کند که دسترسی آن‌ها به فرصت‌های تحصیلی و شغلی را به شدت محدود کرده است.
از زمانی که طالبان دختران را از رفتن به مکتب منع کرده اند، هزار و ۵۶ روز می‌گذرد. این محدودیت‌ها منجر به افزایش استرس روانی در میان زنان و دختران افغانستان شده است.
وضعیت به ویژه برای زنان در مناطق روستایی وخیم است، جایی که دسترسی به امکانات پزشکی به شدت محدود است.
این در حالی است که دانشجویان دختر از حضور در امتحانات پزشکی نیز منع شدند که عملاً مانع ورود آن‌ها به حرفه پزشکی و تشدید بحران صحی در این کشور شده است.
گزارش هلال احمر بر نیاز فوری به توجه و مداخله جهان برای رسیدگی به بحران بشردوستانه جاری در افغانستان، به‌ویژه مشکلات زنان و دخترانی تاکید دارد که تحت سیاست‌های محدودکننده طالبان رنج می‌کشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا