آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادث

وزارت دفاع حکومت سرپرست: خواهان خریداری تجهیزات دفاع هوایی روسیه هستیم

خبرگزاری دید: سید عبدالبصیر صابری، رییس اداره لوجستیک وزارت دفاع حکومت سرپرست افغانستان، در مصاحبه‌ای با تاس، در مورد روابط با امریکا، نوع تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه که افغانستان برای حفاظت از مرزهایش نیاز دارد، صحبت کرد.

او در مورد سومین سالگرد خروج نیروهای ناتو از افغانستان گفته است: این فقط پیروزی ما نبود. یک پیروزی مشترک بود، یک پیروزی مشترک. آنگلوساکسون‌ها در آن زمان شکست خوردند.
صابری افزوده که در حال حاضر حتی یک سرباز امریکایی هم در هیچ جایی این کشور حضور ندارد، صددرصد مطمین باشید.
او با اشاره به این‌که امنیت اکنون برای مردم افغانستان تضمین شده است. تسلیحات و تجهیزاتی که از امریکایی‌ها ضبط شده برای تامین امنیت مرزها استفاده می‌شود، افزود: همه چیز خوب است. ما می‌توانیم به طور کامل از مرزها محافظت کنیم. ما تمام سلاح‌هایی را که به آن نیاز داریم، در اختیار داریم.
به گفته وی، کشورهای غربی آن‌ها را به “آدم‌های بد” متهم می‌کنند و در “فهرست سیاه” قرار داده‌اند. به همین دلیل، نمی‌توانیم بیشتر توسعه یابیم و با سایر کشورها دوست شویم.
رییس بخش لوجستیک وزارت دفاع حکومت سرپرست در مورد سیاست غرب، به‌ویژه امریکا و بریتانیا گفته است: درست می‌گویید [یک سیاست تهاجمی است]. واقعاً همین‌طور است: ۲۰ سال پیش آن‌ها متکبرانه به سراغ ما آمدند و مطمئن بودند که می‌توانند چیزی را در سرزمین ما [به نفع خودشان] تغییر دهند. اما ۲۰ سال بعد آن‌ها فرار کردند، حتی برخی با لباس زنانه. ما عمداً به [چنین سربازان ناتو] دست هم نزدیم، زیرا آن‌ها لباس زنانه پوشیده بودند. باشد که تمام دنیا بدانند ما کی هستیم. ما با زنان نمی‌جنگیم،
ممکن آن‌ها (آنگلوساکسون‌ها) در خیال‌های واهی باشند، ممکن است تلاش کنند کاری انجام دهند. در طول ۲۰ سال آن‌ها چیزی به دست نیاوردند و من فکر می‌کنم در آینده نیز چیزی به‌دست نمی‌آورند.
او در باره توسعه همکاری‌ها با کشورهای منطقه، به خصوص روسیه گفته است: بلی، روسیه تقریباً ما را به رسمیت شناخته است. بارها به [افغانستان] کمک کرده است، بارها ما را به کنفرانس‌ها [در مورد حل و فصل وضعیت افغانستان] دعوت کرده است. اکنون به کمک به این [کشور] ادامه می‌دهد. ما بسیار سپاس‌گزاریم که به ما کمک می‌کند.
صابری تصریح کرده است که اگر کسی با نیت شیطانی به سراغ آن‌ها بیاید، با آن‌ها مقابله می‌کند. اگر کسی با نیت خیر نزد آن‌ها بیاید، جبران خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرده است: ما همیشه طرفدار روابط دیپلماتیک بوده‌ایم. ما اجازه نخواهیم داد کسی منافع ما را زیر پا بگذارد، اما همچنین می‌خواهیم در صلح زندگی کنیم.
صابری در مورد نیاز حکومت سرپرست به تجهیزات نظامی ساخت روسیه گفته است: فکر می‌کنم به تجهیزات دفاع هوایی و کنترل حریم هوایی نیاز داریم. تجهیزات زمینی داریم. فکر می‌کنم وقتی شرایط [حقوقی بین‌المللی] برای این کار مهیا شود، [چنین محصولاتی] را در سطح بین‌المللی از شما [روسیه] خریداری خواهیم کرد. در آینده قصد داریم تجهیزات ساخت روسیه را بخریم که ما را قادر می‌سازد دفاع هوایی ایجاد کنیم. ما دوست داریم چنین سلاح‌هایی داشته باشیم.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ۴ جولای پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت که از احیای گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان پشتیبانی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا