آخرین اخباراسلایدشوامنیت و حوادثپاکستانتحلیلترجمهسیاست

چرا ارتش پاکستان رئیس سابق آی‌اس‌آی را بازداشت کرد؟

خبرگزاری دید: سقوط “فیض حمید” ممکن است نشان‌دهنده تجدید صف‌بندی گسترده‌تر در ارتش باشد زیرا ارتش به دنبال فاصله گرفتن از نزاع‌های سیاسی گذشته است. این تغییر می‌تواند روی نفوذ ارتش بر حکومت غیرنظامی و روابطش با رهبران سیاسی تأثیر بگذارد، به‌ویژه در شرایطی که این کشور در حال عبور از بی‌ثباتی سیاسی و چالش‌های اقتصادی است

چرا ارتش پاکستان رئیس سابق آی‌اس‌آی را بازداشت کرد؟

در سپتمبر ۲۰۲۱، زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند، فیض حمید برای “جشن گرفتن” پیروزیش به کابل آمد. بر اساس مقاله‌ای در فارین پالیسی، او با اعتماد به نفس تمام در حال قدم زدن در شهر، لذت بردن از نوشیدن یک فنجان چای و الهام به این احساس دیده شد که چیزی را فتح کرده باشد.
او در آن زمان با نشان دادن نفوذش به عنوان پادشاه‌ساز که نقش حیاتی در تاسیس حکومت طالبان در کابل بازی کرد، گفت: “نگران نباشید، همه چیز درست خواهد شد.”
بازداشت چنین شخص قدرتمندی که زمانی از توانایی‌اش در شکل دادن به رویدادها در منطقه لذت می‌برد، باعث شده بسیاری تغییر در محافل نظامی و سیاسی پاکستان را مورد پرسش قرار دهد.
دستگیری او یک اقدام نادر برای افسر نظامی عالی‌رتبه یا بازنشسته در پاکستان است، چه رسد به این‌که رئیس سابق آی‌اس‌آی آن‌هم در دادگاه نظامی محاکمه می‌شود.
آی‌اس‌آی یکی از قدرتمندترین نهادها در پاکستان است که اغلب با کمال استقلال عمل می‌کند.
رئیس آی‌اس‌آی دومین مقام قدرتمند پس از رئیس ارتش در پاکستان محسوب می‌شود.
نقش مسلط ارتش در چشم‌انداز سیاسی پاکستان یکی از ویژگی‌های تعیین کننده تاریخ این کشور بوده است. این واقعیت که چنین افسر بلندپایه یا بازنشسته‌ای بازداشت شده است، انحراف قابل توجه از مسیر عادی تلقی می‌شود.
دستگیری فیض حمید فقط به اتهام فساد نیست، بلکه تنش‌های عمیق‌تر را در ارتش پاکستان و روابطش با رهبران غیرنظامی، به‌ویژه با عمران خان، نخست وزیر سابق، نشان می‌دهد.
حمید یکی از متحدان کلیدی خان بود و دستگیری او بیان‌گر تغییری بالقوه در رویکرد ارتش است.
دادگاهی کردن شخصیت برجسته‌ای مانند جنرال حمید می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای در پویایی سیاسی و نظامی پاکستان داشته باشد.
سقوط حمید ممکن است نشان‌دهنده تجدید صف‌بندی گسترده‌تر در ارتش باشد زیرا ارتش به دنبال فاصله گرفتن از نزاع‌های سیاسی گذشته است. این تغییر می‌تواند روی نفوذ ارتش بر حکومت غیرنظامی و روابطش با رهبران سیاسی تأثیر بگذارد، به‌ویژه در شرایطی که این کشور در حال عبور از بی‌ثباتی سیاسی و چالش‌های اقتصادی است.
این امر می‌تواند راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد سایر شخصیت‌های بلندپایه نظامی و سیاسی که احتمالاً در فعالیت‌های مشابه دست داشته‌اند، باز کند.
این اقدام همچنین می‌تواند به عنوان تلاشی از سوی ارتش جهت احیای وجهه‌اش باشد و در بحبوحه نارضایتی‌های عمومی و احساسات ضدنظانی، تعهد به پاسخگویی ارتش را نشان دهد.
دیده شود که دادگاه نظامی حمید در روزهای آینده چگونه خواهد بود. به‌رغم ادعای حمید، او اکنون باید «نگرانی زیادی» داشته باشد و مطمئن نباشد که در اخیر «همه چیز درست خواهد شد».

منبع: تایمز آف اندیا – Times of India

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا