آزادی بیاناسلایدشوتحلیلحقوق بشر

کشتار شیعیان در پاراچنار و سکوت جامعه جهانی

خبرگزاری دید: انسانی های بی گناهی در پاراچنار پاکستان تنها و تنها به خاطر اعتقادات مذهبی شان سلاخی می شوند و مدعیان دموکراسی خاموش نشسته اند تا برگ سیاه دیگری از تاریخ شوم ظلم و ستم بر شیعیان این بار در کنار گوش ما ورق بخورد.

حوادثی که این روزها در پاراچنار پاکستان اتفاق می افتد دل هر انسانی را به درد می آورد: در زمانیکه فریاد دموکراسی، آزادی بیان و آزادی ادیان جامعه جهانی گوش فلک را کرد کرده است انسانی های بی گناهی در پاراچنار پاکستان تنها و تنها به خاطر اعتقادات مذهبی شان سلاخی می شوند و مدعیان دموکراسی خاموش نشسته اند تا برگ سیاه دیگری از تاریخ شوم ظلم و ستم بر شیعیان این بار در کنار گوش ما ورق بخورد.
عکس هایی که این روزها از کشتار سیستماتیک شیعیان در پاراچنار پاکستان در شبکه های مجازی مشاهده می شود بسیار تکان دهنده است.
شهر پاراچنار در امتداد مرز پاکستان با افغانستان قرار گرفته و طالبان پاکستانی، لشکر جهنگجوی و دیگر گروهای سنی افراطی سالهاست که شیعیان را قتل عام می کنند. کشتار پیروان اقلیت های مذهبی به شمول شیعیان، فرقه احمدیه، مسیحیان و هندوها به بهانه های واهی سالهاست در پاکستان اتفاق افتاده است و گزافه نیست اگر بگوییم کلمه اقلیت در فرهنگ جامعه پاکستانی به یک توهین تبدیل شده است.
 
به نقل از رسانه “Memri”، “اتحاد المسلمین”، یک گروه شیعی در جامو و کشمیر، در تویت هایی پی در پی به زبان اردو چند روز پیش از دولت پاکستان خواست سکوت خود در قبال کشتار سیستماتیک شیعیان را بشکند و وظیفه انسانی و اخلاقی را  انجام دهد.
این همه در حالی ست که براساس تحلیل های کارشناسانه گسترش کشتار شیعیان در پاراچنار نه تنها امنیت پاکستان بلکه امنیت کل شبه قاره هند را با خطر مواجه می کند.
براساس برخی گزارشات کشتار شیعیان در پاراچنار توسط گروهای سنی افراطی که از مهمترین آنها باید به تحریک طالبان پاکستان(تی تی پی) اشاره کرد، یک رویداد اتفاقی نیست و طبق یک برنامه از پیش تعیین شده صورت می گیرد: جنگجویان تحریک طالبان پاکستان، لشکر جهنگوی و دیگر گروه های مذهبی افراطی که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان انگیزه بالایی به دست آورده اند با هدف تثبیت موقعیت خود در پاراچنار که یک شهر با جمعیت حداکثر شیعه می باشد دست به کشتارهای وحشتناک می زنند.  این کشتار وحشیانه عمدتا ریشه در ایدئولوژی اکثر گروه های سنی افراطی در جنوب آسیا دارد که شیعه را مسلمان نمی دانند.
داستان کشتار شیعیان در پاراچنار زمانی تلخ تر می شود که سکوت دولت پاکستان را شاهد باشیم، دولت پاکستان در سال دو هزار و چهارده طی اقدامی ضد شیعی جنگجویان شبکه حقانی را به منطقه پاراچنار منتقل و رهبران جامعه شیعه را وادار نمود شرایط تازه را بپذیرند. 
با درنظرداشت اوضاع نابسامان شیعیان در پاراچنار پاکستان از دولت پاکستان که یک دولت اسلامی‌ست انتظار می رود اقدامات لازم برای توقف کشتار سیستماتیک شیعیان را در دست بگیرد. از سویی هم امت اسلامی و کشورهای اسلامی در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارند، مسلمانان فلسطینی چندین ماه است مورد هجوم همه جانبه هوایی و زمینی اسرائیل قرار گرفته اند و امریکا و غرب به عنوان حامیان اصلی اسرائیل در جنگ غزه تمام امکانات معنوی و مادی را از رژیم صهیونیستی دریغ نمی کنند.
در شرایط کنونی تمام توان کشورهای اسلامی می بایست در حمایت از مسلمانان مظلوم فلسطین به کار گرفته شود و روشن است که ایجاد تنش های مذهبی بین شیعه و سنی و تقویت آن، جز آب ریختن به آسیاب دشمن کار دیگری را به پیش نخواهد برد.
امریکا و اسرائیل به علم به پتانسیل بالای تنش مذهبی بین شیعه و سنی در پاکستان از هیچ اقدامی برای افروختن آتش جنگ و شعله ور نگه داشتن آن دریغ نخواهند کرد و درست در این شرایط است که دولت پاکستان، دیگر کشورهای اسلامی و نهادهای بین المللی اسلامی به شمول سازمان همکاری های اسلامی می بایست با درک صحیح از موضوع، راه حلی منطقی برای کشتار شیعیان در پاراچنار پیدا کنند.
دولت پاکستان نیز با نگاهی عمیق تر به تاریخ معاصر و به‌ویژه تاریخ پیدایش، فعالیت و اهداف گروه های مذهبی افراطی به شمول تحریک طالبان پاکستان و لشکر جهنگوی می بایست بداند سکوت در قبال کشتار شیعیان پاکستان عواقب خوشی برای امنیت پاکستان به دنبال نخواهد داشت. شیعیان پاکستان بخشی از ملت بزرگ پاکستان هستند و دفاع از شهروندان از وظایف اصلی هر حکومتی به شمار می رود.

نویسنده: سلیمان صابر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا