اسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهجهانروند صلحسیاست

قطع روابط؛ خروج دیپلماتیک طالبان و پیامدهای آن برای افغانستان

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: لغو تعامل طالبان با نمایندگی‌های دیپلماتیک می‌تواند هم به عنوان رد قوانین دیپلماسی بین‌المللی و هم موضع انزوا‌طلبانه آنها تلقی شود که می‌تواند موقعیت افغانستان را به عنوان یک کشور منحرف کند.

روز سه‌شنبه(۳۰ جولای)، وزارت خارجه افغانستان تحت کنترول طا-لبان، تصمیمی مبنی بر قطع روابط با نمایندگی‌های دیپلماتیک در چندین کشور اروپایی و آسترالیا را اعلام کرد. این اقدام بی‌سابقه، لحظه مهمی در تاریخ دیپلماتیک معاصر افغانستان است و پیامدهای مهمی برای موقعیت این کشور در جامعه جهانی دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که تلاش طالبان برای کسب قدرت، واکنش قابل توجه جامعه جهانی را در پی نداشته است. این عدم تعامل باعث می‌شود که بیانیه حکومت طالبان چیزی بیش از فریادی برای کمک به نظر نرسد. علاوه بر این، این تصمیم احتمالاً شهروندان افغانستان را از دسترسی به حمایت‌های بین‌المللی دور خواهد کرد.
وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای نوشته است: وزارت امور خارجه بارها از نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی افغانستان در کشورهای اروپایی خواسته است که با کابل تعامل داشته باشند تا حداقل به مسایل مربوط به خدمات کنسولی افغان‌ها رسیدگی شود و خدمات بهتری برای شهروندان افغانستان ارایه شود. متاسفانه، اقدامات بسیاری این ماموریت‌ها خودسرانه، بدون هماهنگی و با نقض صریح اصول پذیرفته شده موجود انجام می‌شود.
در بسیاری موارد، این تصمیم در مورد حضور دیپلماتیک افغانستان در کل کشورها یا مناطق اعمال می‌شود. در آلمان، طالبان تصمیم گرفته اند که شهر به شهر تمایز قایل شوند. این تعلیق همکاری شامل ماموریت‌ها در آسترالیا، بلجیم، کانادا، فرانسه، یونان، ایتالیا، لندن، ناروی، لهستان، سوئد، اتریش و سوئیس اعمال می‌شود.
تصمیم ناگهانی برای قطع روابط با نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان نشان‌دهنده تغییری عمیق در رویکرد طالبان در سیاست خارجی است و از تلاش اولیه برای تثبیت خود به عنوان حکومت قانونی افغانستان عقب‌نشینی می‌کند. این اقدام کانال‌های دیپلماتیک معدودی را که باز مانده بود، مختل می‌کند. در حالی که اکثر ماموریت‌های دیپلماتیک افغانستان در خارج از کشور رهبری طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند و حکومت را غیرقانونی می‌دانند، این اقدام هرگونه چشم‌انداز گفت‌وگوی سازنده را کم‌رنگ ساخته و به طور بالقوه کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای را که برای افغانستان حیاتی است، به خطر می‌اندازد. لغو تعامل با نمایندگی‌های دیپلماتیک می‌تواند هم به عنوان رد قوانین دیپلماسی بین‌المللی و هم موضع انزواطلبانه تلقی شود که می‌تواند موقعیت افغانستان را به عنوان یک کشور منحرف کند.
زمان نشر این اعلامیه نیز پرسش‌هایی را در مورد اهداف راهبردی بلندمدت طالبان ایجاد می‌کند. دیپلماسی، رکن کلیدی حکومت‌داری است که نه تنها گفت‌وگوی سیاسی بلکه روابط اقتصادی و تبادل فرهنگی را نیز تسهیل می‌کند. عقب‌نشینی از این کانال‌ها می‌تواند عواقب ناگواری برای ثبات و رفاه اقتصادی افغانستان در پی داشته باشد.
دکتر زلمی رسول، سفیر افغانستان در بریتانیا، در واکنش به آن گفت: «سفارت افغانستان در لندن قاطعانه اعلام می‌کند که به تمامی خدمات کنسولی خود ادامه خواهد داد.»
شورای هماهنگی سفیران و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی افغانستان در خبرنامه‌ای به اتباع افغانستانی مقیم کشورهای غربی از تعهد تزلزل‌ناپذیر شان به ارایه خدمات کنسولی اطمینان داده است.
با وجود چالش‌های مهم در سه سال گذشته، نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در اروپا، کانادا، آسترالیا و سایر مناطق به حمایت از شهروندان خود در راستای معیارهای جامعه بین‌المللی ادامه داده‌اند.
تصمیم طالبان برای قطع روابط با نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان، مقطع حساس در روابط بین‌المللی این کشور است. این اقدام، انزوای افغانستان را عمیق‌تر و به طور بالقوه بحران‌های انسانی و اقتصادی جاری را تشدید می‌کند.
با آشکار شدن این بحران دیپلماتیک، عواقب آن احتمالاً فراتر از مرزهای افغانستان خواهد بود. پیام طالبان روشن است: یا شرایط تعامل آن‌ها را بپذیرید یا با شکست کامل روابط دیپلماتیک روبرو شوید. این امر شهروندان افغانستان را در خارج از کشور در موقعیتی نامطمئن قرار می‌دهد.
جامعه بین‌المللی اکنون با چالش ایجاد توازن در مخالفت‌های اصولی با سیاست‌های طالبان و نیاز عملی به حفظ کانال‌های ارتباطی و حمایت از مردم افغانستان روبروست.

نویسنده: جیمز جوزف

منبع: Jurist.org – جوریست. اوآر‌جی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا