تحلیلترجمهجهانمنطقه

یحیی سنوار، جانشین اسماعیل هنیه کیست؟

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: رهبر فلسطینی مستقر در غزه دشمن شماره یک اسراییل است. حماس با انتخاب او به عنوان رئیس دفتر سیاسی‌اش، پیامی به اسراییل می‌فرستد.

حماس، یحیی سنوار، رهبرشان در غزه را به عنوان رییس دفتر سیاسی و جانشین اسماعیل هنیه منصوب کرد. هنیه هفته گذشته در حمله مشکوک اسراییل در تهران ترور شد.
اعلامیه منصوبی سنوار توسط گروه فلسطینی روز گذشته(۱۶ اسد) در حالی منتشر شد که تنش‌ها در سراسر خاورمیانه افزایش یافته و ایران وعده انتقام از اسراییل را داد.
اسراییل دخالتش در حمله ۳۱ جولای را تایید یا رد نکرده است.
سنوار که به عنوان معمار حمله ۷ اکتوبر علیه اسراییل پنداشته می‌شود، اکنون تلاش خواهد کرد تا این جنبش را در زمان‌های نامشخص و در سراسر منطقه از مکان‌های نامعلوم در غزه پیش ببرد.
این رهبر فلسطینی مستقر در غزه دشمن شماره یک اسراییل است. بنابراین، حماس با انتخاب او به عنوان رییس دفتر سیاسی‌اش، پیامی به اسراییل می‌فرستد.
اما هنوز مشخص نیست که سنوار چگونه می‌تواند با عوامل همکار حماس ارتباط برقرار کند، عملیات سیاسی روزمره جنبش را اداره و در حالی که مخفی است بر مذاکرات آتش‌بس غزه نظارت کند.
مقامات اسراییلی تمایل شان را برای کشتن او پنهان نکرده اند.
سنوار که در سال ۱۹۶۲ در خان یونس به دنیا آمد، اغلب به عنوان یکی از سازش‌ناپذیرترین مقامات ارشد حماس معرفی می‌شود. او در اوایل دهه ۱۹۸۰ بارها توسط اسراییل به دلیل مشارکت در فعالیت‌های ضد اشغالگری در دانشگاه اسلامی غزه دستگیر شد.
پس از فارغ التحصیلی، او به ایجاد شبکه‌ای از مبارزان برای مقاومت مسلحانه علیه اسراییل کمک کرد. این گروه بعداً به گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس تبدیل شد.
سنوار تقریباً به محض تأسیس این گروه توسط شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۷، به عنوان یکی از رهبران آن به حماس پیوست. سال بعد، او توسط نیروهای اسراییلی دستگیر شد و به اتهام ادعاشده به چهار حبس ابد (معادل ۴۲۶ سال زندان) محکوم شد.او متهم به دست داشتن در دستگیری و کشتن دو سرباز اسراییلی و چهار فلسطینی مظنون به جاسوسی است.
او ۲۳ سال را در زندان اسراییل گذراند و در آنجا زبان عبری را آموخت و در امور اسراییل و سیاست داخلی به خوبی آشنا شد. او در سال ۲۰۱۱ به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان آزاد شد.  در مقابل آزادی وی حماس گیلاد شالیت، سرباز اسراییلی را آزاد کرد.
پس از آزادی، سنوار به سرعت دوباره در صفوف حماس پیشرفت کرد. در سال ۲۰۱۲، او به عنوان رییس دفتر سیاسی این گروه انتخاب شد و وظیفه هماهنگی با گردان‌های قسام را بر عهده گرفت.
او در حمله هفت هفته‌ای اسراییل به غزه در سال ۲۰۱۴ نقش پیشرو سیاسی و نظامی ایفا کرد. سال بعد، ایالات متحده سنوار را به‌عنوان «تروریست جهانی» معرفی کرد.
در سال ۲۰۱۷، سنوار رییس حماس در غزه و جانشین هنیه شد.
بر خلاف هنیه که در طول جنگ دوامدار غزه، تا زمان ترورش به منطقه سفر کرده و سخنرانی کرده بود، سنوار از ۷ اکتوبر به این سو سخنی نگفته است.
اما سنوار در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه ای با Vice News گفت در حالی که فلسطینی‌ها به دلیل هزینه بلند به دنبال جنگ نیستند، اما آن‌ها “پرچم سفید را هم به اهتزاز در نمی‌آورند”.
او گفته است: “ما برای دوره‌های طولانی مقاومت مسالمت‌آمیز و مردمی را امتحان کردیم. ما انتظار داشتیم که جهان، آزادگان و سازمان‌های بین‌المللی در کنار مردم ما بایستند و اشغالگری را از ارتکاب جنایت و کشتار مردم ما باز دارند. متأسفانه جهان ایستاده بود و تماشا می‌کرد.”
سنوار احتمالاً راهپیمایی بزرگ بازگشت را توصیف می‌کرد که طی آن فلسطینی‌ها هر هفته برای ماه‌های متوالی در مرز غزه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تظاهرات می‌کردند، اما با سرکوب خشونت‌آمیز اسراییل مواجه شدند که بیش از ۲۲۰ نفر را کشت و تعداد زیادی را مجروح کرد.
سنوار در پاسخ به پرسشی در مورد تاکتیک‌های حماس، از جمله شلیک موشک‌های بی‌امان که می‌تواند به غیرنظامیان آسیب برساند، گفت که فلسطینی‌ها با ابزاری که در اختیار دارند می‌جنگند. او اسراییل را به‌رغم داشتن تسلیحات پیشرفته و دقیق، به کشتار عمدی غیرنظامیان فلسطینی به صورت دسته‌جمعی، متهم کرد.
او اگفته بود: “آیا دنیا انتظار دارد که ما قربانیان خوش‌رفتاری باشیم در حالی که ما کشته می‌شویم، تا ما را بدون سر و صدا سلاخی کنند؟”

منبع: الجزیره – Aljazeera

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا